Klaus Huber (1924-2017)
Spes contra spem (1986 -1989)
a counter-paradigm on the Twilight of the Gods in four parts and a prologue, for soloists, reciters and large Wagnerian orchestra
electronic work
stage work
- General information
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Composition date:
1986 - 1989
- Duration: 50 mn
- Publisher: Ricordi, nº Sy. 3028
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Libretto (details, author):
Bertot Brecht, Rosa Luxemburg, Elias Canetti, Peter Weiss, Georg Herwegh, Reinhold Schneider, Dorothee Sölle, Friedrich Nietzsche, Richard Wagner
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Composition date:
1986 - 1989
- Type
- Vocal music and instrument(s) [2 solo voices or more and orchestra]
Detailed formation
- soloists: 2 solo sopranos, 1 solo mezzo-soprano, 1 solo tenor, 1 solo baritone, 5 narrators
- 3 flutes (also 1 piccolo, 1 alto flute), 3 oboes, 1 English horn, 3 clarinets, 1 bass clarinet (also 1 basset horn), 3 bassoons (also 1 contrabassoon), 4 Wagner tubas, 4 horns, 4 trumpets (also 1 bass trumpet), 4 trombones (also 1 bass trombone), 1 tuba (also 1 contrabass tuba), 1 timpani, 4 percussionists, 1 piano, 16 violins, 16 second violins, 12 violas, 12 cellos, 8 double basses
Premiere information
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Date:
22 February 1989
Location:Düsseldorf.
Information on the electronics
Electronic device: temps réel, sons fixés sur support
Table of contents
- Vorspiel. Kapital contra Proletariat, 1988, 5 minutes, texte de Rosa Luxemburg, [2 sopranos, 1 mezzo-soprano, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes) et petit orchestre : 6 cors, trompette, trombone, tuba contrebasse, 4 percussionnistes, 6 violoncelles, 6 à 8 contrebasses et bande magnétique 2 pistes].
- I. Festspiel. Theatervorstellung und Wahnvorstellung, 1988-1989, 17 minutes, montage d'après le Crépuscule des dieux et La marche de l'empereur de Richard Wagner, textes de Richard Wagner, Georg Herwegh, Friedrich Nietzsche, Elias Canetti [2 sopranos, 1 mezzo-soprano, 1 ténor, 1 baryton, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes), grand orchestre wagnérien et bande magnétique 4 pistes].
- II. Zwischenspiel, (1986) pour grand orchestre avec un chanteur/récitant ad libitum (peut également être joué seul), 1986, 7 minutes, texte de Richard Wagner. Création: Freiburg, 1987.
- III. Umkehrung, 1988, 7 minutes, texte de Peter Weiss [2 sopranos, 1 mezzo-soprano, 1 ténor, 1 baryton, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes), orchestre 3.3.3.3., 4.3.3.1. timbales, 4 percussionnistes, piano, cordes].
- IV. Finale. Die Wirklichkeit des Kommenden hat sich gespalten, 1988-1989, 13 minutes, texte de Reinhold Schneider, Dorothee Sölle, Elias Canetti [ 5 duos vocaux/instrumentaux : soprano/flûte alto, soprano/cor anglais, mezzo-soprano/cor de basset, ténor/cor, basse/trombone, 5 récitants (2 femmes, 3 hommes), 11 instruments à cordes solistes (3.2.2.2.2.) et orchestre].
- Appendice : Begleitmusik zu einem Liebestod pour soprano et grand orchestre en dix groupes, 5 minutes (non exécuté).