\r\nLa première génération qui entre de plein droit dans la base est donc celle constituée par John Cage, Olivier Messiaen ou encore Elliott Carter.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Contenus\u003C/h3>\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLes données sont progressivement mises à jour depuis juillet 2007, en remplacement de celles de l’ancienne version de la base, développée entre 1996 et 2001 par Marc Texier. L’information peut donc être incomplète pour certains compositeurs non encore traités : dans ce cas l’indication « ! Informations antérieures à 2002 » apparaît en haut de page. Pour tous les autres documents, la date de dernière mise à jour est indiquée en haut de page.\r\n\u003C/p>\r\n\r\n\u003Ch3>Mises à jour et nouvelles entrées\u003C/h3>\r\n\r\n\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">Les mises à jour se font compositeur par compositeur. Pour un compositeur donné, sont systématiquement revus ou créés les documents suivants :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>la biographie\u003C/li>\r\n \u003Cli>le catalogue exhaustif de ses œuvres (y compris, si possible, les œuvres disparues, retirées ou posthumes)\u003C/li>\r\n \u003Cli>une liste de ressources bibliographiques, discographiques et internet,\u003C/li>\r\n \u003Cli>des éventuels documents attachés (Parcours de l’œuvre, interviews, analyses, notes de programme etc.)\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nLa définition des priorités de mises à jour et nouvelles entrées des compositeurs s’opèrent suivant une méthodologie basée sur l’observation de la vie culturelle européenne :\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cul style=\"text-align: justify;\">\r\n \u003Cli>Avant chaque saison, nous relevons les programmations à venir des principaux festivals, institutions et ensembles musicaux européens investis dans le domaine de la création musicale. Cette observation s’opère par cercles concentriques en partant de l’activité propre de l’Ircam (année n-2), puis de celle des partenaires privilégiés (année n-1) jusqu’aux grandes institutions et festivals européens de création (année n) ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Chaque compositeur est crédité de points en fonction de l’importance et de l’intensité de l’activité musicale le concernant. Ce classement permet de définir les priorités pour chaque trimestre ;\u003C/li>\r\n \u003Cli>Si un compositeur n’a pas obtenu assez de points pour figurer dans les priorités, il cumule ceux-ci sur le trimestre suivant ; et ainsi remonte progressivement dans la liste des priorités.\u003C/li>\r\n \u003Cli>Une fois mis à jour, les documents attachés à un compositeur sont valables trois ans, après lesquels le processus décrit ci-dessus reprend.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\t\r\n\r\n\u003Ch3>Erreurs ou omissions\u003C/h3>\t\r\n\t\t\t\t\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nSi la mise à jour est déjà effectuée (date postérieure à juin 2007) : nous invitons les musicologues, les compositeurs (ou leur éditeur) à nous signaler toute erreur ou omission importante. Elle sera corrigée, dans la mesure du possible, au cours du trimestre suivant. De même, nous les invitons à nous faire connaître leurs œuvres nouvelles, en mentionnant tous les éléments nécessaires à la création d’une fiche œuvre nouvelle.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\t\t\r\nSi la mise à jour n’est pas encore effectuée (indication : « mise à jour à venir ») : Les compositeurs peuvent nous signaler des erreurs ou omissions importantes. Ces indications seront prises en compte au moment de la mise à jour à venir. Un compositeur peut également demander le retrait de sa biographie dans l’attente de la mise à jour.\r\n\u003C/p>\r\n\u003Cp style=\"text-align: justify;\">\r\nPour cela : \u003Ca href=\"mailto:brahms-contenu[at]ircam[dot]fr\">écrire\u003C/a> à l’administrateur de publication\r\n\u003C/p>\r\n",{"id":14,"url":15,"titleFr":16,"titleEn":11,"contentFr":17,"contentEn":11},"a3cd05aa-3447-487a-b4fc-213ba0f77e6b","/copyrights/","Mention Légale","La reproduction de contenus de ce site Web, en tout ou partie, est formellement interdite sans la permission écrite de l'Ircam. Les textes, images, logos, codes sources sont la propriété de l'Ircam, ou de détenteurs avec lesquels l'Ircam a négocié les droits de reproduction à sa seule fin d'utilisation dans le cadre du site Brahms. Tout contrevenant s'expose à des poursuites judiciaires. ",{"id":19,"url":20,"titleFr":21,"titleEn":11,"contentFr":22,"contentEn":11},"9162642e-ea99-48c3-8d3b-2dc2a3f8ba45","/repertoire/about/","Projet Répertoire Ircam","\u003Cp>Le Projet Répertoire Ircam est une collection d’analyses musicales en ligne d’environ 70 œuvres crées à l’Ircam et considérées comme représentatives de la culture de l’institut tant sur le plan artistique que technologique.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Ce projet a débuté en 2006-2008 avec la création d’outils auteurs mises en œuvre par le département Interfaces Recherche/Création en collaboration avec le secteur recherche de l’institut. Les premières analyses ont été mises en ligne fin 2010 et il est prévu que la collection s’élargisse à un rythme de deux ou trois nouvelles analyse par an.\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cp>Plusieurs objectifs sont poursuivis par ce projet :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>faire connaître les œuvres produites à l’Ircam à un public plus large,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>montrer la relation entre l’idée musicale et les technologies utilisés,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>identifier les nouveaux éléments du vocabulaire musical qui émergent à travers ces œuvres,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>offrir un support d’information aux interprètes.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>Chaque analyse est structurée en trois parties :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Col>\r\n\t\u003Cli>description générale de l’œuvre,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>analyse des extraits de l’œuvre avec mise en relation de l’idée musicale et de l’écriture électronique,\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>la liste de ressources spécifiques (type de problème musical abordé, technologies utilisées, œuvres abordant le même type de problématique) et générales (biographique, historique, technique).\u003C/li>\r\n\u003C/ol>\r\n\r\n\u003Cp>Les analyses seront également mises en relation avec :\u003C/p>\r\n\r\n\u003Cul>\r\n\t\u003Cli>Brahms : une base de données encyclopédique en ligne de compositeurs de musique contemporaine de toutes les nationalités dont les œuvres ont été créées après 1945. Cette base contient actuellement environ 600 références. Pour chaque compositeur, il y a une partie biographique accompagnée des sources d’information, et une autre partie qui situe l’orientation esthétique, les phases principales et le contexte historique de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Images d’une œuvre : une collection des interviews filmés des compositeurs.\u003C/li>\r\n\t\u003Cli>Sidney : une base de données qui contient les éléments techniques (programmes informatiques, sons etc. ) nécessaires pour l’exécution de l’œuvre.\u003C/li>\r\n\u003C/ul>\r\n\r\n\u003Cp>A plus long terme, les analyses des nouvelles œuvres créés à l’Ircam viendront se rajouter au corpus donné dans l’annexe citée ci-dessus.\u003C/p>",{"data":24},{"personMedias":25},{"firstName":26,"resume":11,"lastName":27,"medias":28},"Amy","Blier-Carruthers",[29],{"id":30,"slug":31,"title":32,"description":33,"duration":34,"type":35,"timestamp":36},"db98115f-aea8-4ee1-abb0-deee86de2770","x35d33a","From perfection to expression? Exploring possibilities for changing the aesthetics and processes of recording classical music","Since the beginning of recording, there have been debates about the balance of and interaction between the technological and artistic processes at play in the recording studio. It would seem that in classical music, recording has not achieved an emancipation from the aesthetic of live performance in the way that film has successfully diverged from theatre. Some of the most famous thinkers and practitioners in the area of the possibilities of the studio have included Glenn Gould (ed. Page 1984) and John Culshaw (1967), but despite their work, and the fact that we have had well over a century in which to experiment and get used to the ontologies and practicalities of this process, my research has indicated that there are still many questions to be considered. And it may be that, in fact, we are nearly too late.\r\nThere is a crisis in the classical music recording industry - companies are struggling and being dismantled, and the traditional sales mechanisms are collapsing - but there is another, hidden crisis. Many musicians working today have a negative attitude towards recordings, in which they perceive a prioritisation of perfection over expression, and over which they feel they have a lack of control in regards to both the process and final product. Perfection seems tacitly to have become the norm expected in classical music performance. Editing makes perfection possible on a recording, but this aesthetic has also invaded the concert hall. The expectation of perfection can be detrimental to in-the-moment communication with the audience, which may sometimes put at risk technical accuracy but often delivers more expressive and convincing artistic expressions. Our tastes have therefore been influenced by what technology makes possible.\r\nI have been using an ethnographic methodology in order to study classical music as cultural process (Cottrell 2004, Nettl 1995, Stock 2004). My doctoral research, which was an ethnographic and analytical study of classical music-making, focused on the conductor Sir Charles Mackerras. I investigated his recordings and live performances, exploring the issues that arise when comparing these different performance situations. In addition to detailed analysis of the performances, there was a strong contextual aspect to this research which involved interviewing Sir Charles himself, the musicians, producers, and engineers he worked with, and fieldwork observation of the rehearsal, concert, and recording processes. I have continued this line of enquiry by applying this combination of ethnographic and performance analysis techniques to situations involving preparing conservatoire students for their professional encounters with the recording studio, as well as studying other professional music-making situations.\r\n\r\nIn this paper, I would like to introduce the concept of the possibility of moving from an aesthetic of perfection to one of expression, and describe elements of a large-scale collaborative research project on which I am working (currently at proposal stage), that will look at these issues and will gather knowledge and test possibilities through various experimental case studies. Some of the questions I am asking are: how could examining current practice and musicians' dissatisfaction with recording in fact rescue the classical recording industry? By looking objectively at the situation from many angles, gathering evidence about preferences and current practices in the industry, questioning the status quo by asking people what they would like to try if they could, and then conducting experiments to try out these ideas, we might be able to find a new set of parameters and explore a new aesthetic for recording classical music. As well as academics in related fields (of musicology, ethnomusicology, sociology, psychology etc.), this kind of research involves musicians, producers, sound engineers, record companies, critics, concert venues, listeners, cultural institutions, educational establishments, and other parties with an interest in classical music (both live and recorded).\r\n\r\nThere are various areas of research and experimental situations which will be in process or will have been completed by the time of this conference, and I will therefore be able to report on the results of some of them. Issues covered will include: examining current practices in the recording studio; experimenting with different balances of power and control between producer and performer, both in the studio and the editing and post-production phases; testing perceptions of perfection, is perfection the problem?; how might an ‘expressive’ recording be received?; what are the possible future directions of the recording business?; what would classical musicians and producers do differently if only they were given the artistic and commercial freedom to experiment with other aesthetics in the studio?; what can be learnt about various recording aesthetics by experimenting with older technologies (such as acoustic recording processes); what might we try instead, as recording techniques could be more creatively used; what would the result be if we experimented more with the technology available, for instance a spatially distributed orchestra with implied movement in surround sound or hyper-real positioning of instruments, multi-track techniques used for rock/pop music so that listeners could have the possibility of choosing their own mixing and balancing options, a CD with several editing options so the listener can choose their own edits, or completely recomposed classics and new compositions commissioned to make the best of the opportunities that recording affords.\r\n\r\nSome possible results of such explorations might be that musicians would be more in control, more involved in the production process and would have time to use the possibility of re-takes and editing to create something special, not simply to make it blemish-free. Producers and sound engineers could also have much more creative freedom in the studio - what would happen, for instance, if they collaborated more with the performer throughout the process, and if they were more than a footnote on the CD sleeve, an invisible prism through which the performance passes but in fact a visible part of the artistic process?\r\n\r\nIt is very important to have the freedom allowed by exploring these issues through the lens of research; being based in a conservatoire, we could be not only leading the profession but would also be at the forefront of educational innovations. Through this research we might find new ways of making the studio a place for creativity and collaboration, and offer new possibilities for the recording industry. Performers and production teams would have a new creative freedom, and audiences would be given something new to listen to, which would hopefully create a market and give record companies a reason to re-record and audiences a reason to buy new recordings.","30 min","video","2015-10-09",["Reactive",38],{"$si18n:cached-locale-configs":39,"$si18n:resolved-locale":45,"$snuxt-seo-utils:routeRules":46,"$ssite-config":47},{"fr":40,"en":43},{"fallbacks":41,"cacheable":42},[],true,{"fallbacks":44,"cacheable":42},[],"",{"head":-1,"seoMeta":-1},{"_priority":48,"currentLocale":52,"defaultLocale":52,"description":53,"env":54,"name":55,"url":56},{"name":49,"env":50,"url":51,"description":49,"defaultLocale":51,"currentLocale":51},-3,-15,-2,"fr-FR","Ressources IRCAM est une plateforme de ressources musicales et sonores, développée par l'IRCAM, pour les artistes, les chercheurs et les passionnés de musique.","production","Ressources IRCAM","https://ressources.ircam.fr",["Set"],["ShallowReactive",59],{"/person/Amy-Blier-Carruthers":-1,"flat pages":-1},"/fr/person/Amy-Blier-Carruthers"]