Vous constatez une erreur ?
NaN:NaN
00:00
At the present day, music theory is enriched by the extensive use of scientific methods for the analysis of harmonic phenomena. This implies purely mathematical approaches, and approaches related to the psychology of perception and psychoacoustics. In the context of these approaches, researchers successfully analyse sounds and chords, as well as the relationship between them. But despite all the successes of applying scientific methods in the analysis of harmonic pheno- mena, there is one aspect that is most difficult to analyse. This aspect concerns the dynamics of the relationship between the elements of harmony, for which we still use functional analysis, which does not explain the effects of perception. Thus, it often turns out that it is easier to talk about the functional difference between authentic and plagal cadences than about the diffe- rence in their psychoacoustic effect. A similar problem manifests itself at a higher level, when it is easier to determine tonality from the point of view of functional analysis than of perception and acoustic effects.
Although back in 1989 Richard Parncutt proposed a method for determining tonality in a series of chords taking into account a number of parameters in the context of a psychoacoustic approach, such a phenomenon as harmonic attraction remains difficult to explain scientifically. And it seems that the scientific analysis of this phenomenon, together with the phenomenon of tension, will finally make us free from the need to appeal to a functional approach in harmonic analysis.
In the proposed report, the attention is paid to a special approach for studying the dyna- mics of relations between harmonic elements. This approach is based on a new understanding of tension and harmonic attraction as projections of the effect of synchronisation of oscillations on psychoacoustic processes. The discussion concerns a physico-mathematical model, which, presumably, could allow estimating the strength of harmonic attraction. The model is based on the hypothesis of the predominant role of subharmonic effects in the perception of harmony, since they are amplified under the same conditions as synchronisation.
Les représentations temps-fréquence sont devenues le support d’une compréhension intime des enjeux de l’harmonie. Leur avènement il y a 200 ans ouvre la voie à une description physique du phénomène harmonique, apte à quantifier différentes
8 novembre 2022 39 min
Les descripteurs audio destinés à fournir une mesure de la consonance ou de la dissonance ouvrent un vaste champ d’applications musicologiques. Malgré cela, les formalismes censés décrire quantitativement les phénomènes harmoniques souffren
8 novembre 2022 34 min
La notion de « micro-syntaxe », introduite en linguistique par Émile Benveniste, établit un parallèle entre les fonctions syntaxiques au niveau de la phrase et celles des termes de noms com- posés. Le développement d’un courant de pensée an
8 novembre 2022 01 h 25 min
Le Traité de Rameau revendique l’origine physique d’une “musique parfaite” avec des raisons et des proportions acoustiques, où la consonance est façonnée par deux idéaux théoriques et esthétiques : la synchronie et l’harmonie. Science et
8 novembre 2022 42 min
En introduisant, dans les années 1990, la notion de concordance harmonique, il ne s’agissait pas seulement de trouver une explication de plus à la longue suite des propositions de modélisation physique du phénomène harmonique, mais de compr
8 novembre 2022 39 min
This paper details the empirical research that led to my eventual development of a quantitative model of musical harmony called tonalness theory. Tonalness theory postulates that the human auditory system perceives a tonalness curve of a gi
8 novembre 2022 44 min
On sait que les petits nombres premiers (2, 3, 5) jouent le rôle de “principes naturels” chez Rameau. On sait aussi que Fourier a inauguré la dualité temps-fréquence en représentant “l’ordonnée d’une ligne courbe tracée arbitrairement” par
8 novembre 2022 43 min
Vous constatez une erreur ?
1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43
Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche
Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles
Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique
Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.