Vous constatez une erreur ?
NaN:NaN
00:00
In the wake of Kanner (1943) and Asperger (1944) establishing autism as a diagnostic category, many clinicians sought to theorize its pathology and etiology. In research from the 1940s to the early 1970s, we find case studies with detailed psychological portraits of autistic subjects that included rich descriptions of musical behavior and experience. In fact, at this time it appears that autistic musicality was interpreted as a telling manifestation of autistic pathology, as a form of expression that could reveal the depths to which autism penetrated the subject’s psyche and lifeworld.
The various ways in which these musical autists were described broadly reflects the fragmentation of psychological theory at the time. Among psychoanalysts, we can observe a split between Freudians (Bergman and Escalona, 1949) and object relations theorists (Despert, 1947; 1951; Rank, 1949) who suggest that autism results from trauma caused by cold, emotionally distant parenting in infancy: according to the latter, autistic fixation on and absorption in music is compensation for this deprivation. Goldstein (1945) adopts a modified- Gestalt approach positing that an impairment in abstract reasoning could have cascading effects on musical development, leading to specific endowments and deficits. Bosch (1962) applies a phenomenological approach to autistic language to illustrate how a subject’s mathematically-inspired musical world substitutes for intersubjective experience. Rimland (1964) posits a neuro-cognitive understanding of autism and describes how the study of autistic musical savants can unveil the sensory-perceptual- cognitive world of autistic subjectivity. Lastly, clinicians sought to actively shape autistic music- making with the understanding that musicality and pathology are deeply intertwined (Nordoff and Robbins, 1965; O’Connell, 1974): music-based therapy has potential to unlock personality change.
When Sherwin (1953) asks if “musical reactions might provide further clues to the psychopathology” of autism, today we can answer: yes, studying autistic musicality indeed helps us better understand its nature. But it is also true that the descriptions of autistic musical experience can help us understand the historical unfolding of psychological theory. Musical autists reveal how psychoanalytic, Gestalt, phenomenological, and neuro-cognitive approaches all competed to best explain the new phenomenon of autism.
Entre histoire de la musique, histoire de la médecine et philosophie des sciences dans le monde occidental, ce colloque international se propose d’interroger les conditions et les méthodes de leur dialogue à l’âge moderne, du XVIIIe siècle à nos jours : études de cas, pathographies d’artistes, maladies et représentations du malade à l’opéra, spécialités médicales, psychiatriques, cardiologiques ou pneumologiques, à l’aune de l’œuvre… Comment comprendre la place accordée à la musique et au musicien dans les écrits médicaux, qu’ils relèvent de l’anatomie, de la physiologie ou de la thérapie ? Que retenir de l’intérêt des artistes eux-mêmes pour les sciences médicales ? Prises au sérieux et non réduites au rang de curiosités, ces questions ouvrent un vaste champ d’études, celui du corps du musicien, créateur aussi de symptômes.
Comité scientifique :
Deuxième volet du spectacle Les Dits du fou, conçu et interprété par Paul-Alexandre Dubois au sein de la Péniche Opéra en 2014, les Mots bruts incarnent une exploration musicale de la santé mentale. À mi-chemin entre théâtre musical et per
19 octobre 2023 38 min
Rhumatologue, ostéopathe, acupuncteur et hypnothérapeute formé à l’hypnose éricksonienne, Stéphane Ottin Pecchio est considéré comme l’un des pionniers de la musique d’hypnose dans le milieu scientifique. Il a reçu le prix du Congrès frança
19 octobre 2023 01 h 08 min
19 octobre 2023 06 min
Les choix idéologiques, politiques et artistiques qui ont amené le punk à se positionner en grand déconstructeur de l’ordre social, dans les années 1970, avant de repenser l’avenir du monde à partir des années 1980, n’ont pas été sans consé
19 octobre 2023 48 min
In his 1894 article “Music and Nutrition,” the American pianist Edward Baxter Perry offered an ominous warning: “Americans as a race are in imminent danger of becoming extinct, mainly from this cause [of poor diet and nervous exhaustion], a
19 octobre 2023 34 min
Mon intervention s’appuie dans un premier temps sur les faits collectés et les propos exprimés par le médecin italien Cesare Lombroso (1835-1909), grande figure de la science italienne après l’Unité du pays, et amplement traduit en France.
19 octobre 2023 33 min
À l’heure où foisonnent les ouvrages concernant les manières de vaincre ou de dompter le trac, où deviennent obligatoires dans les conservatoires les formations pour lutter contre le stress, donnant lieu parallèlement à la floraison de coac
19 octobre 2023 44 min
La société française des xixe et xxe siècles a vécu l’essor des humanités (philosophie, sociologie, anthropologie, histoire, etc.) et des sciences (mathématiques, physique, psychologie, psychiatrie, etc.). Cette effervescence des connaissan
19 octobre 2023 39 min
Vous constatez une erreur ?
1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43
Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche
Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles
Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique
Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.