Vous constatez une erreur ?
NaN:NaN
00:00
“Contacts Turbulents” was produced at IRCAM. There exist two recordings of 1986, played by David Wessel, controller, and Roscoe Mitchell, saxophone: the premiere from Paris, and another one from Den Haag. In 2009 “contact” was published, including a DVD with a performance of “Contacts Turbulents” at IRCAM in 2004. Besides, there exist recordings titled “contact” from 2002. The latest recording of the duo Wessel/Mitchell titled “contact” was taken in New York in 2011.
The performances’ set-up of the recordings show significant differences: The basic sound source of Wessel’s instrument changed from tracking and re-synthesizing Mitchell’s play via MidiLisp (1986) to using migrators and rhythmic sound samples (2011). The initial Midi keyboard (1986) was replaced by a Buchla thunder (2002/2004), latest by the controller SLABS (2011). The protocol and programming language changed from Midi in LeLisp (1986/2002) via OSC (2004) to audio sample rate in MAX (2011).
In analyzing the recordings and their set-ups, a development from a composition including an instrument-like interface to an instrument including composition-like presets can be proposed. The same time, it opens a discussion about how to deal with compositional aspects of presets withing digital instruments.
Nevertheless, the collaboration Wessel-Mitchell gives the aesthetics of the sound-output when improvising together, being pushed forward by the ambition of Wessel to use an interface as intuitive as possible in order to realize his ideas of musical expression.
Miriam Akkermann
Miriam Akkermann (Berlin, GER) is PhD candidate at Berlin University of the Arts; her research project is supervised by Prof. D. Schmidt. She graduated in classical flute (Conservatory C. Monteverdi Bolzano), took classes in composition and Sonic Art with Martin Supper (Berlin University of the Arts) and Franz Martin Olbrisch (Electronic Studio, TU Berlin), and took a BA for Product Design (Free University of Bolzano) and a MA for New Music and Technologies at the Conservatory in Bolzano (I).
Besides performing as a musician in various improvisation-based contexts, she showed several sound installations e.g. at the International EMU Festival Rom (I) 2009 as she did 2010 at lab30 festival in Augsburg (D). Currently she holds the Elsa Neumann grant of Berlin for young academics research. (www.miriam-akkermann.de)
Lorsqu’ils s’intéressent aux œuvres mixtes, les analystes tentent d’expliquer les rapports qu’entretiennent d’une part les parties écrites pour les instruments acoustiques et la voix, et d’autre part le dispositif électronique. Une sourc
6 avril 2012 31 min
Dans les musiques mixtes en temps réel, l’interprète est confronté à un autre – plus ou moins inconnu – émanent d’un dispositif technologique. Le travail mené par le musicien, tant pour l’apprentissage de l’œuvre que pour sa performance en
6 avril 2012 29 min
Notre communication se propose d’analyser la démarche compositionnelle à partir de l’étude comparative du matériau sonore et du geste musical dans deux œuvres mixtes éloignées de presque cinq décennies : Violostries (1964, pour violon et ba
6 avril 2012 24 min
Le projet Répertoire Ircam est une collection d’analyses musicales en ligne d’œuvres crées à l’Ircam et considérées comme représentatives de la culture de l’institut tant sur le plan artistique que technologique. Plusieurs objectifs sont po
6 avril 2012 22 min
La musique mixte de Xenakis n’a pas encore fait l’objet d’une étude particulière, sans doute parce qu’elle ne contient que quelques œuvres éparses et parce qu’elle soulève des problèmes hétérogènes. Cette première approche tentera tout d
6 avril 2012 33 min
Cette analyse s’intéresse à la pièce mixte pour percussion et bande Claustrum (1996-1997) de Luis Naón. Prenant pour objet d’étude non l’œuvre en soi, mais son processus de composition, notre analyse vise à mettre en évidence les influences
6 avril 2012 33 min
This paper will report on research undertaken to transcribe a performance of Luigi Nono’s A Pierre. Dell’azzurro silenzio, inquietum for contrabass flute, contrabass clarinet and live electronics (1985). The performance took place at the Ba
6 avril 2012 32 min
This paper analyses the implications of mixed music in a case study: Jour, contre-jour (1978), for electric organ, thirteen instruments and four-track magnetic tape by Gerard Grisey. In Jour, Contre-jour there are two musical writing for
6 avril 2012 35 min
Dans les œuvres mixtes d’Agostino Di Scipio, compositeur qui s’intéresse essentiellement au domaine de la musique numérique, les instruments sont généralement considérés et intégrés comme une partie active d’un système de live electronics.
6 avril 2012 32 min
Le projet New Multimedia Tools for Electroacoustic Music Analysis est mené par le Music Technology and Innovation Research Centre de l’Université de Montfort de Leicester (Grande-Bretagne). Il est subventionné par le Arts and Humanities Res
6 avril 2012 01 h 04 min
Vous constatez une erreur ?
1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43
Du lundi au vendredi de 9h30 à 19h
Fermé le samedi et le dimanche
Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles
Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique
Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.