information

Type
Séminaire / Conférence
performance location
Ircam, Salle Igor-Stravinsky (Paris)
duration
01 h 18 min
date
October 20, 2023
program note
Musique et maladie

Cholera rages in Webern’s Lulu and Britten’s Death in Venice. Violetta and Mimi are preeminent tuberculosis patients in Verdi’s La Traviata and Puccini’s La Bohème, respectively. It is a given that operas involving serious illnesses recur regularly throughout music history. The famed examples mentioned illustrate that opera history has primarily featured diseases that were once epidemic, yet now, reasonably under control. Compositions presenting more recent diseases (Aids, Ebola, Covid-19...) are rare in comparison, if existent at all. We can situate operas that are inspired by diabetes mellitus somewhere in between; literature on the creative reception of this metabolic disorder is largely non- existent.
My paper as proposed addresses three recent operas dealing with diabetes. Augmenting Alfred, Alfred by Franco Donatoni (1995), Diagnosis: Diabetes by Canadian composer Michael Park (2015), and La straordinaria vita di Sugar Blood by the Spanish composer Alberto Garcia Demestres (2017) will be discussed. Cast in music and text, these operas share a patient’s personal perception of suffering from metabolic disorder, yet the individual experiences vary in terms of their emotional impact, physical ordeal, social implications, as well as in their intellectual perception of the treatment process. In all three cases, the composer positions himself as an expert witness who channels his involvement creatively through music, either by presenting himself as a vulnerable patient (Donatoni), by approaching the topic through medical facts (Park), or sublimated via the vicissitudes of an adolescent girl (Demestres).
The diabetic observations are cast in telling musical parameters, styles, sounds, and (adaptive) structures through which, for example, hypo and hyperglycemia conditions are mediated. I argue that the Medical Humanities (scholars from both disciplines, doctors, as well as patients) can learn a great deal from these musical, first-person portrayals of diabetes mellitus.


Musique et maladie : jour 2

Entre histoire de la musique, histoire de la médecine et philosophie des sciences dans le monde occidental, ce colloque international se propose d’interroger les conditions et les méthodes de leur dialogue à l’âge moderne, du XVIIIe siècle à nos jours : études de cas, pathographies d’artistes, maladies et représentations du malade à l’opéra, spécialités médicales, psychiatriques, cardiologiques ou pneumologiques, à l’aune de l’œuvre… Comment comprendre la place accordée à la musique et au musicien dans les écrits médicaux, qu’ils relèvent de l’anatomie, de la physiologie ou de la thérapie ? Que retenir de l’intérêt des artistes eux-mêmes pour les sciences médicales ? Prises au sérieux et non réduites au rang de curiosités, ces questions ouvrent un vaste champ d’études, celui du corps du musicien, créateur aussi de symptômes.

Comité scientifique :

  • Vincent Barras (Institut des humanités en médecine, Lausanne)
  • Laurent Feneyrou (CNRS – STMS, Paris), Céline Frigau Manning (Université Jean Moulin Lyon 3 – IHRIM)
  • Philippe Lalitte (Sorbonne Université – Iremus – Collegium Musicae, Paris)
  • Emmanuel Reibel (Conservatoire national supérieur de musique et de danse de Paris – École normale supérieure de Lyon).

speakers

From the same archive

Voice, Gerontological Discourse, and its Aesthetic Legacies - Michael Kinney

In his collection of stories Soirées de l’orchestre (1852), Berlioz paints a bleak image of vocal aging. The voice of a fictional aging tenor is described as a “fragile instrument,” the singer a tenuous deity reducible “to mortal ranks” as

October 20, 2023 38 min

Video

Trois « folies religieuses » : Les Diables de Loudun (1969) de Krzysztof Penderecki, Infinito nero (1998) de Salvatore Sciarrino et Exercices du silence (2008) de Brice Pauset - Laurent Feneyrou

La représentation de la « folie religieuse » traverse trois œuvres lyriques de l’après-guerre : Les Diables de Loudun, d’après le récit d’Aldous Huxley, Infinito nero, sur des textes de Maria Maddalena de’ Pazzi, et les Exercices du silence

October 20, 2023 34 min

Video

L’oreille des idiots. Interprétations et usages aliénistes d’un cas de musicalité paradoxale au XIXe siècle en France - Pierre Brouillet, Mathias Winter

La construction de la catégorie clinique d’« idiotie » dans la médecine aliéniste du xixe siècle implique de rendre compte d’un fait d’observation qui devient vite un fait divers scientifique : la paradoxale oreille musicale des idiots. En

October 20, 2023 36 min

Video

Glenn Gould, ses « maladies », ses pathographes - Vincent Barras

Le « génie » musical universellement célébré de Glenn Gould n’a pas manqué de le suivre jusque dans sa tombe, et au-delà. Parmi d’autres écrits consacrés au musicien canadien envisagé sous l’angle de ses rapports avec la maladie et la médec

October 20, 2023 44 min

Video

Opéra et psychiatrie. L’exemple inaugural de l’Agnese de Buonavoglia et Paër (1809) - Jean-François Lattarico

Représenté à Parme en 1809 dans un contexte privé, avant d’être repris à La Scala cinq ans plus tard, l’Agnese de Buonavoglia et Paër est le premier opéra dont l’intrigue se déroule presque entièrement dans un hôpital psychiatrique. Si la f

October 20, 2023 38 min

Video

R. Murray Shafer, une métaphore musicale de la maladie d’Alzheimer : une analyse de Alzheimer’s Masterpiece - Simon Grégorcic

R. Murray Schafer (1933-2021), compositeur canadien disparu à la suite des complications liées à la maladie d’Alzheimer, nous a laissé une œuvre ultime, son treizième quatuor à corde intitulé Alzheimer’s Masterpiece créé en 2015 à Montréal

October 20, 2023 30 min

Video

The Sphere of Entertainment in Interwar Yugoslavia and Mental Health Challenges: The Case Study of Female Singers and Musicians - Ivana Vesić

October 20, 2023 37 min

Video

share


Do you notice a mistake?

IRCAM

1, place Igor-Stravinsky
75004 Paris
+33 1 44 78 48 43

opening times

Monday through Friday 9:30am-7pm
Closed Saturday and Sunday

subway access

Hôtel de Ville, Rambuteau, Châtelet, Les Halles

Institut de Recherche et de Coordination Acoustique/Musique

Copyright © 2022 Ircam. All rights reserved.