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In his collection of stories Soirées de l’orchestre (1852), Berlioz paints a bleak image of vocal aging. The voice of a fictional aging tenor is described as a “fragile instrument,” the singer a tenuous deity reducible “to mortal ranks” as he ages. His voice, writes Berlioz, is lost to time, becoming in the ears of opera audiences a vulgar and lifeless musical object. Just two years after Berlioz’s description, Manuel Garcia began experiments with the laryngoscope as a tool of voice pedagogy, allowing for the visualization of voices of aging bodies that were being newly pathologized in gerontological literature. How was the rise of scientific voice pedagogy influenced by prevalent ideas of the aging body as diseased?
I will explore biomedical discourses of aging from the 19th through 21st centuries and their impact on ideas about vocal ability in operatic and classical vocalism. The historical biomedical “disciplining” of gerontological knowledge has had great influence on contemporary attitudes towards the aging body as a site of decline (Katz, 1996). I suggest that gerontological discourse framing aging as disease influenced decline narratives of vocal aging in musicological and voice pedagogical writing.
I examine how the biomedicalization of classical voice pedagogy parallels early gerontological knowledge in conceptualizing aging as a problem. I then turn to Nina Eidsheim’s listener-centered vocal analysis (2019) to consider how this framing of aging vocality entrains audiences and singers to identify aging as a type of vocal deficiency in need of rehabilitative intervention. As such, I move to explore what I term the “rehabilitative imperative” in voice pedagogy as the source of aural erasure of aging in operatic and classical vocal performance. Using insights from disability and age studies, I ask how ideas about vocal impairment can help launch a critique of our aesthetic values, the fetishization of youthfulness, and the biopolitical underpinnings of classical vocalism.
Entre histoire de la musique, histoire de la médecine et philosophie des sciences dans le monde occidental, ce colloque international se propose d’interroger les conditions et les méthodes de leur dialogue à l’âge moderne, du XVIIIe siècle à nos jours : études de cas, pathographies d’artistes, maladies et représentations du malade à l’opéra, spécialités médicales, psychiatriques, cardiologiques ou pneumologiques, à l’aune de l’œuvre… Comment comprendre la place accordée à la musique et au musicien dans les écrits médicaux, qu’ils relèvent de l’anatomie, de la physiologie ou de la thérapie ? Que retenir de l’intérêt des artistes eux-mêmes pour les sciences médicales ? Prises au sérieux et non réduites au rang de curiosités, ces questions ouvrent un vaste champ d’études, celui du corps du musicien, créateur aussi de symptômes.
Comité scientifique :
La représentation de la « folie religieuse » traverse trois œuvres lyriques de l’après-guerre : Les Diables de Loudun, d’après le récit d’Aldous Huxley, Infinito nero, sur des textes de Maria Maddalena de’ Pazzi, et les Exercices du silence
October 20, 2023 34 min
Cholera rages in Webern’s Lulu and Britten’s Death in Venice. Violetta and Mimi are preeminent tuberculosis patients in Verdi’s La Traviata and Puccini’s La Bohème, respectively. It is a given that operas involving serious illnesses recur r
October 20, 2023 01 h 18 min
La construction de la catégorie clinique d’« idiotie » dans la médecine aliéniste du xixe siècle implique de rendre compte d’un fait d’observation qui devient vite un fait divers scientifique : la paradoxale oreille musicale des idiots. En
October 20, 2023 36 min
Le « génie » musical universellement célébré de Glenn Gould n’a pas manqué de le suivre jusque dans sa tombe, et au-delà. Parmi d’autres écrits consacrés au musicien canadien envisagé sous l’angle de ses rapports avec la maladie et la médec
October 20, 2023 44 min
Représenté à Parme en 1809 dans un contexte privé, avant d’être repris à La Scala cinq ans plus tard, l’Agnese de Buonavoglia et Paër est le premier opéra dont l’intrigue se déroule presque entièrement dans un hôpital psychiatrique. Si la f
October 20, 2023 38 min
R. Murray Schafer (1933-2021), compositeur canadien disparu à la suite des complications liées à la maladie d’Alzheimer, nous a laissé une œuvre ultime, son treizième quatuor à corde intitulé Alzheimer’s Masterpiece créé en 2015 à Montréal
October 20, 2023 30 min
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